StarCraft II Nasıl Oynanır?

StarCraft II Nasıl Oynanır?

Ozan Mutlu Ozan Mutlu 05-06-2020

Pek çok RTS severin gözdesi olan StarCraft serisinin hikayesinden ve geçmişinden önceki yazılarımızda bahsetmiştik. Peki, StarCraft II nasıl oynanır? Daha spesifik olmak gerekirse, oyundaki ırkların oynanış tarzları nelerdir,  hangi birimler ve binalar önemlidir, nasıl taktikler uygulanabilir ve akabinde zafere erişilebilir? Bu yazımızda, StarCraft II’de hem competitive 1v1 hem de hikaye modunda işinize yarayacak pek çok bilgi paylaşacağız.

İlk olarak ırkların kendilerine has özelliklerinden ve oynanış tarzından bahsedecek, ardından da artılarını ve eksilerini inceleyeceğiz. Son olarak da oyundaki ekonomi sistemine değineceğiz.

 

TERRAN

 

 

Terran, dünyalılardan oluşan türümüzün son örneğidir. Terran birlikleri gruplar halinde savaştıkları zaman büyük bir güce ulaşır ve ucuz birlikleri oyunun erken safhalarında efektiftir. Aynı zamanda oyunda mevcut olan en güçlü ‘Siege’ (uzaktan, alan hasarı vuran ve binalara ekstra hasar veren bir saldırı tipi) birliklere sahiptir. İnşa ettikleri tüm binalar aktif edilerek havaya kalkabilir ve haritada başka yerlere taşınabilir. Binalara farklı modüller eklenerek bazı birimlere ekstra özellikler getirilebilir ve oyun tarzı değiştirilebilir, aynı zamanda taktiksel avantaj sağlamak için bazı binalar barikat olarak kullanılabilir. Ek olarak, bina ve birimler SCV’ler (Mineral ve Vespene Gazı toplayan toplayıcılar) tarafından onarılabilir. Bina inşaları, başından sonuna kadar bir SCV’yi meşgul eder.

 

Artıları

+ Oyunun erken safhalarında (early game) biyolojik (‘Biological’ ya da ‘Bio’ olarak da geçer- Baraka’dan çıkan ve robot olmayan birimler) birimleri ucuz ve güçlüdür

+ ‘Siege’ tipi saldırı yapan birimleri mevcuttur, dolayısıyla uzaktan üslere efektik bir şekilde saldırabilir

+ Oyunun erken safhalarında kendi üssünü gelebilecek saldırılardan binalarını kullanarak efektif bir şekilde koruyabilir

+ Hareket kabiliyeti (Mobility) çok yüksek birimler (Hellion’lar ve Bio’lar gibi) sağlayarak harita kontrolünde size üstünlük tanıyarak farklı taktikler geliştirmenize olanak tanır

 

Eksileri

- Üs geliştirmesi yavaştır, o yüzden düşmanın stratejisi ile bilgi edinmek daha da önem arz eder

- Spesifik saldırılara karşı zayıf olabilen birimleri (Bio) ve zaman zaman hareketsiz kalması gereken ya da hareketsiz bırakılabilen birimleri (Mech) vardır

- Bio ve Mech birimleri geliştirme binalarının farklı olmasından ötürü efektif oynanamaz, o yüzden birinde karar kılınması gerekir

- Battlecruiser (Terran’ın en güçlü gemilerinden biri) oyun sürecindeki herhangi bir birimden daha pahalıya mal olur (üretmesi de, kaybetmesi de)

- Alan saldırılarına karşı zayıf olabilir (Zerg’ün Baneling’leri gibi)

 

 

Terran, oyuna özellikle yeni başlayanlar için önerebileceğim bir ırktır, çünkü oynanış tarzına alışması diğer ırklara nazaran daha kolaydır. Her ne kadar bazı yönleriyle zayıflıkları çok fazla gibi görünse de, oyundaki en güçlü ve etkili taktikleri hala ağırlıkla Terran ırkını oynayan oyuncular yapmaktadır.

 

ZERG

 

 

Benim şahsi favorim olan Zerg ırkı, Terran’ın baş düşmanlarından biridir. Zerg birlikleri de Terran birlikleri gibi gruplar halinde savaştığında güç kazanır, ancak Terran’ın aksine birlikleri harcanabilirdir, hatta bazılarını sadece ölmeleri için savaşa yollarsınız çünkü Zerg savaş taktiklerinden biri, Zerg’ün ucuz birimlerine karşılık Terran’ın pahalı birimlerini yok ederek ekonomide üstünlük sağlamaktır. Zerg olarak pek çok birimi çok hızlı yetiştirebilir ve bir anda yüzlerce birime hükmedebilirsiniz. Zerg üssü ve binaları, sadece ‘Creep Tumor’ adı verilen organik bir zeminde inşa edilebilir ve can kaybettiklerinde yavaş yavaş can kazanırlar. Zerg birimleri Creep üzerinde ekstra değer kazanabilir ve farklı özelliklere sahip olabilir. Bina inşaları, bir Drone’a (Mineral ve Vespene Gazı toplayan toplayıcılar) mal olmaktadır (bina inşaşından sonra Drone’u kaybedersiniz).

 

Artıları

+ Mobility’si çok yüksek birimlere sahiptir (Terran’ı bu konuda geçer) ve saniyeler içinde bir noktadan bir noktaya hızlıca hareket edebilir

+ Oyunun son safhalarında (late game) çok güçlü birimlere sahip olur

+ Harita kontrolü çok yüksektir çünkü pek çok birim ve geliştirmesi size görüş (Vision) sağlar

+ Oyundaki en hızlı ordu geliştirip üretebilme özelliği, tüm ordunuz dağıldığında ordunuzu dakikalar içerisinde tekrar kurabilirsiniz

Ucuz, harcanabilir birimleri mevcuttur

Birim üretimi diğer ırklara nazaran çok hızlıdır

 

Eksileri

Birimleri Creep dışında bir nebze zayıftır, dolayısıyla Creep alanını artırmak önem taşır

Ultralisk dışında tüm birimlerinin canları azdır

Oyunda oynaması en zor ırk olarak kabul edilir, yüksek oranda mikro yönetime ve hıza ihtiyaç duyar

 

 

Her ne kadar eksileri az olsa da, Zerg, risk yönetimi ve karar algısı gerektiren bir ırk olmakla beraber yönetmesi zor olan bir ırktır. Oyunu öğrenmek ve saldırı/savunma taktiklerini incelemek istiyorsanız Zerg maçlarını dikkatle izlemenizi öneririm çünkü bazen bir saldırı basit bir saldırı olarak görünse bile aslında sonraki saldırının öncüsü niteliğinde olmaktadır.

 

PROTOSS

 

 

Protoss, oyunun belki de en ‘niche’ olarak görülen ırkıdır. Uzmanlaşmanız zaman alır ve pek çok farklı taktiği uygulamanızı olası kılar ancak geliştirme sistemi biraz karışıktır. Protoss birlikleri, birlikte olduğu kadar tek başlarına da güçlü olabilir. Birim ve binaları Terran birim ve binalarından daha pahalıdır, dolayısıyla bina ve birim geliştirmeleriyle birlikte inşa ve üretim gideri en yüksek ırktır. Protos birim ve binalarında, canlarına ek olarak bir de enerji kalkanları bulunur. Bu enerji kalkanı yeteri kadar hasar aldığında asıl birim veya bina hasar almaya başlar. Enerji kalkanı zamanla kendini yeniler. Binalar bir Probe’un (Mineral ve Vespene Gazı toplayan toplayıcılar) ‘Warp’ komutunu kullanmasıyla kendi kendine inşa edilir ancak daha çok zaman alır.

 

Artıları

Oyundaki en güçlü taciz ve baskı potansiyeline sahip ırktır

Late game’de çok güçlüdür ve birimlerin kalkanları aşılamaz hale gelebilir

‘Zealot’ birimleri güçlü bir öncü birliği olarak kullanılabilir, düşman birimlere büyük hasar verebilir

Binalar ‘Warp’ mekaniği ile yaratıldığı için, diğer iki ırka nazaran haritada daha iyi gizlenebilir

‘Recall’ mekaniği birimlerinizi bir yerden bir yere hızla taşımanıza olanak tanır

 

Eksileri

Birimlerin hareket hızları oldukça yavaştır

Birim üretiminin gideri çok yüksektir, dolayısıyla early game’de iyi strateji kurulmalıdır

Binalar işlevselliği Pylon’lara (diğer binaların güç alıp çalışabilmesi için gereken enerji kristal binaları) dayalıdır

Terran EMP’leri Protoss kalkanlarına büyük miktarda zarar verebilir

Birimlerin gücü fazlaca bina geliştirmelerine dayalıdır, dolayısıyla bu sizi oyun stratejisi anlamında zorlar ve oyunun gidişatına adaptasyonu kısıtlar

 

 

Protoss, her ne kadar varyasyon sunan bir ırk olsa da, oyuncuyu birim ve bina geliştirmeleri ve ekonomik giderin yüksekliği ile spesifik bir stratejiye uyması için zorlar. Pek çok oyuncunun bulaşmayı tercih etmediğini ve çoğunluğa bakıldığında diğer ırkların içinde en az oynanan ırk olduğunu düşünürsek, oyuna başlarken bu ırka bulaşmamanızı ve maçta karşınıza geldiğinde hareketlerini dikkatlice incelemenizi tavsiye ediyoruz.

 

StarCraft II Ekonomisi

 

Irkların artı ve eksilerinden bahsettik. Şu ana kadar genellikle birimler ve binalar üzerinden anlattık konuyu. StarCraft II’de sürekli dikkatinizi isteyen ve gelişmenizi sağlayan en önemli etkene geldi sıra: Mineraller ve Vespene Gazı; yani ekonomi. StarCraft II ekonomisini uzun uzun anlatmak günlerimizi alır, o yüzden size hızlıca ekonominin ırklar arasında nasıl çalıştığını anlatacağız; böylece oyunu ister Terran, ister Zerg, ister Protoss olarak oynuyor olun, ekonomik üstünlüğü nasıl koruyacağınıza dair bir fikriniz olacak.

 

 

Ekonomi, her ırk için benzer şekilde işler. Her zaman daha fazlasına ihtiyacınız vardır. Farklı ırklar, bu duruma farklı şekilde yaklaşır. Örneğin, Terran olarak oynuyorsanız bir Kumanda Merkezi kurmadan başka bir üsse sahip olamazsınız- dolayısıyla bulunduğunuz alandaki Mineral ve Vespene Gazı tükendiğinde Kumanda Merkezi’nizi taşıyarak başka bir yerde üs kurabilir, ekonominizi canlı tutabilir, ya da yeni bir Kumanda Merkezi inşa ederek bir üs oluşturabilirsiniz. Öte yandan Zerg, yeni üsler kurmak ve onları da idare etmek zorundadır- ancak bu şekilde Creep’i daha fazla alana yayabilir ve harita görünürlülüğü sağlayabilirsiniz. Bu aynı zamanda bir zaaf da olabilir çünkü taktiğiniz açısından istemeden düşmanınıza daha çok bilgi verebilirsiniz. Protoss, üs geliştirmek için bir zorunluluğu olmayan tek ırktır. Bu yüzden hızlı bir şekilde birden fazla üs Warp’layabilir, early game’de ekonomik üstünlük sağlayarak birimlerinizi daha efektif bir şekilde üretebilirsiniz. Daha önce de belirttiğimiz gibi, haritanın uzak, farklı noktalarında üsler kurabilir ve gözden uzak bir şekilde üretim sağlayabilirsiniz.

 

Ekonomik üstünlüğünüzü korumak için aksiyonlarınızda dikkat etmeniz gereken bazı şeyler var, bunlardan kısaca bahsederek yazıyı sonlandıracağız.

 

  1. Birimlerinizi ASLA körü körüne haritada dolaştırmayın. Mutlaka ucuz ve hızlı bir öncüyü (Scout da diyebiliriz) düşmanınızın olduğu yeri tahmin etmeye çalışarak haritada dolaştırın ve öncelikle düşmanınızın ne noktada olduğunu öğrenin. Oyun süresince düşmanınızın hareketlerini anlayabilmeniz için bunu ara ara yapmanız gerekecek. Eğer bunu yapmaz ve körü körüne tam orduyla düşmana dalarsanız ve düşmanınız sizin geldiğinizi gördüyse, efektif bir şekilde ordunuzu yenebilir ve siz ‘sıfıra sıfır, elde var sıfır’ anını yaşarsınız.
     
  2. Olabilecek düşman üslerini haritada kontrol edin. Düşmanınızın belki size karşı spesifik bir taktiği vardır ancak bunu asıl üssünde gerçekleştirmiyor olabilir. Düşmanınızın başka üsleri var mı, varsa ne yapıyor, bu bilgileri edinmeniz oyunu sizin lehinize çevirecektir. Özellikle, bu bilgiyi edinir ve o binaları yok etmezseniz, düşmanınıza size saldırdığında sürpriz yapabilir, ona daha çok zarar verebilirsiniz.
     
  3. Gelen saldırılara efektif cevap vermeye çalışın. Eğer karşınızdaki Zerg bir Baneling saldırısı yapıyorsa, mümkün olduğunda ekonominize az hasar vermesi için uğraşmanız gerekiyor. Buna ‘trading’ diyoruz, yani iki tarafın karşılıklı sahip oldukları şeyleri kaybetmesi. Eğer bu trade’de siz karlı çıkarsanız, düşmanızın önüne geçersiniz.
     
  4. Ekonomik darbe için saldırılar planlayın. Klasik RTS’lerde olduğu gibi, sadece düşmanınızı yok etmek için saldırı düzenlemek zorunda değilsiniz. Düşmanınızın SCV/Drone/Probe gibi toplayıcılarını hedef alarak ekonomik özgürlüğünü bir anda yerle bir edebilirsiniz. Early game’de sırf bu taktikle oyun kazanan oyuncu çoktur.
     
  5. Asla tek bir üsle yetinmeyin. Bu durumun zaten oyun ilerledikçe imkansız olacağını siz de göreceksiniz ama, gelir miktarınızı kontrol altında tutabilmek ve düzenli gelir sağlayabilmek için oyunun belli bir noktasında büyümeniz gerekecek. Bunu son dakikada yapmaya çalışmak ile buna hazırlanmak arasında fark var, o yüzden bir gözünüz toplayıcılarınızın topladığı Mineral ve Vespene Gazı’nın kalan miktarında olmalı, bitmeye yaklaştığında da yeni bir üs kurmalısınız. Başka üsler kurmanızın stratejik ve taktiksel avantaj içereceğini, daha fazla birim üretebileceğinizi de hatırlatmak istiyorum. Yani, sadece geliriniz tehlikeye düştüğü için başka üsler kurmayın, yapabildiğiniz zaman genişleyin.

 

StarCraft II’yi efektif oynayabilmeniz için pek çok bilgi paylaştık, umarım ki yardımı dokunmuştur. Oyunu oynarken gözünüzü açık tutun ve iyi bir risk yönetimi yapmaya çalışın çünkü özellikle bu becerilerinizi geliştirmek sizi daha yukarıya taşıyacaktır.


Comment Empty

Henüz bir yorum yapılmadı.

0 yorum