Espor 101: Espor Nedir?

Espor 101: Espor Nedir?

Elif Evin Elif Evin 02-06-2020

Daha önce hiç bilgisayar oyunu oynamamış ya da konsol sahibi olmamış olsanız da, espor hakkında çok şey duymuş olabilirsiniz.
2020 yılında, yaklaşık 1,5 milyar dolar değere sahip olması öngörülen espor hakkında daha çok şey duyma şansınız var.  24 milyon dolar kadar olan ödül havuzlarının var olduğu bu dünyanın farklı bir jargonu var. Bu jargonu öğrenip, ne anlama geldiğiyle ilgili daha iyi bir fikir edinmek istiyorsanız, bu yazı sizin için rehber niteliğinde.

Espor aslında ne anlama geliyor?
Genel anlamda en kolay tanım, profesyonel düzeyde rekabetçi bir oyun olduğudur. Sadece video oyunları içerir, ancak kazanan ve kaybeden olan herhangi bir rekabetçi online oyun espor olarak oynanabilir, ancak oyuncu tabanı ne kadar büyükse ve ne kadar fazla destek olursa o kadar iyi rekabet eder.
Rekabetin nasıl oluştuğu oyundan oyuna değişkenlik gösterir. Popüler espor oyunlarının çoğu, yıl boyunca lig ya da turnuva usulü oynanan ve büyük bir final etkinliği ile sonuçlanan oyunlardır. Bu lig ve turnuvaların bazıları bölgelere özel, bazıları da tüm dünyayı kapsayan niteliktedir.

Her oyun takım halinde mücadele gerektirmemektedir. Bazı oyunlar bire bir formattadır. Örneğin, Hearthstone gibi kart oyunları ya da Street Fighter gibi dövüş oyunları takım ihtiyacı duyulmayan tek bir kişinin öncülük ettiği oyunlardır.

İlk gerçek espor turnuvası sanılanın aksine, oldukça eskilere 1970’lerin Kaliforniya’sına kadar uzanıyor. İlk espor turnuvasının tarihi ile alakalı ortada iki farklı organizasyon var. Bunların ilki; Ekim 1972’de Stanford Üniversitesinin Yapay Zekâ Laboratuvarı’nda yapılan, Spacewar oyunu turnuvası. Üniversite öğrencilerinin kendi aralarında düzenlediği turnuvanın ödülü ise Amerika’nın en ünlü dergilerinden Rolling Stones’a yıllık abonelik.

İkincisi ise; 1980 yılında Amerika’da Atari şirketi tarafından düzenlenen, ülkenin her yerinden 10,000’den fazla katılım sağlanan; The Space Invaders Championship. Ana akım medyada yer alan ilk espor etkinliği olmuş.

1990’lı yıllarda Nintendo’nun ağırlığını koyduğu espor, Quake, Unreal Tournament, Doom ve StarCraft oyunlarının çıkışıyla birlikte günümüzdeki halinin ilk temellerini attı. 1997 yılında düzenlenen bir Red Annihilation turnuvasına 2000’den fazla katılım sağlandı ve ödül olarak Ferrari araba hediye edildi.

Esporun dünyada hızlı ilerleyişi, profesyonel liglerin oluşumunu da beraberinde getirdi. 1998 yılında, Almanya merkezli ‘Electronic Sports League’ yani ESL, tarihte kurulan ilk espor ligi oldu. Hala hem Türkiye’de hem de dünyada bir çok büyük espor turnuvası düzenlemektedir.

Resmi bir espor liginin ardından, resmi bir kurumun oluşması da gecikmedi. Elektronik spor denilince akla gelen ilk ülkelerden biri olan Güney Kore, 2000 yılında ‘KeSPA, Kore Espor Birliği’ni kurarak, bu gelişimi ne kadar ciddiye aldığını tüm dünyaya gösterdi.

Günümüzde hala her yıl turnuvası düzenlenen, World Cyber Games, gelmiş geçmiş en iyi oyunlardan biri olarak kabul edilen Counter-Strike gibi önemli markalar, 2000’li yılların başında sahnede yerlerini aldı.

2005 yılında düzenlenen CPL World Tour, elektronik sporun kitlesini ve büyüklüğünü tüm dünyaya gösteren ilk etkinliklerden biri oldu. MTV tarafından yayınlanan ve 10 farklı şehirde oynanan turnuva, ayrıca 1.000.000,00 dolar ödül havuzuna sahip ilk espor organizasyonuydu. New York’ta yapılan finalin kazanı Sander Kaasjager, $250,000’ın sahibi oldu.

2007’de Championship Gaming Series adı altında düzenlenen espor etkinliği, kendine ait $1.000.000,00’lık ödül havuzunun yanı sıra, turnuvada yer alan oyunculara verilen maaşlarla birlikte $5.000.000,00 aşan bir organizasyon oldu. Bu, o zamana kadar yapılmış, gelmiş geçmiş en pahalı espor turnuvası olduğu anlamına geliyordu.

2008 yılına gelindiğinde, geleceğin sporu olarak tanımlanan espor için dünya genelinde 540 profesyonel turnuva düzenlendi. Bu turnuvaların toplam ödül havuzu ise 7.448.000,00 doları geçti.

League of Legends’in çıkış yapması ve Dota’nın yıllardır var olan kitlesi ile birlikte, 2010 yılından itibaren MOBA oyun türü, espor arenasına damgasını vurdu. Bu türdeki oyunların popülerliğinin dünya üzerinde artması, turnuvalardaki ödül havuzlarını da arttırdı.

2014 yılında düzenlenen, The International 2014 turnuvası, ’10.931.000’ dolarlık ödül havuzuyla, 2011’in toplam ödül miktarını tek başına alt üst etmeyi başardı. 8 espor organizasyonun, $1.000.000,00 sınırını geçtiği 2014’ün toplam ödül miktarı ise 37.567.000,00 dolar oldu.

2017 yılında espor, 4.749 turnuvaya ve 19.202 profesyonel oyuncuya ev sahipliği yaptı ve büyümeye devam etti. 2017 yılındaki espor turnuvalarının toplam ödül havuzu $116.404.000,00 oldu.

Farklı oyun türleri ve mobil oyunlarının popülaritesi ve kullanıcı sayısının artması espor sektörünün büyümesini hızlandırdı ve 2019 yılında espor turnuvalarının ödül havuzu iki yılda ikiye katlandı. Geçtiğimiz yıl, dünya genelinde toplam 223.364.000,00 dolar havuza sahip 24.975 oyuncunun katıldığı 4919 turnuva düzenlendi.

Sadece iki yıl gibi kısa bir sürede ödül havuzunu neredeyse ikiye katlayan espor, geleceğin en büyük spor dallarından biri.

Sayılarla Dünyada Espor

Yapılan araştırmalara göre küresel espor kitlesi, yılda %11.7 büyüyerek 2020 yılında 495 milyon kişiye ulaşacak. Bu sayının 222.9 milyonunu, yıllık %10.8’lik artışla espor tutkunları oluşturacak.

Popülasyon – 7,794.2 Milyon

Çevrimiçi Popülasyon – 4,387.1 Milyon

Espor Farkındalığı – 1,955.5 Milyon

Espor Tutkunları – 222.9 Milyon

Espor Gelirleri , 1,100.0 Milyon

Epor Tutkunu Başına Düşen Yıllık Gelir – 4.94$

2018, 2019 ve 2020 yıllarına bakıldığında espor izleyici sayısının sürekli olarak artışta olduğunu görebiliriz. 2018 yılında toplam 395 milyon olan seyircinin 173 milyonunu espor tutkunu olarak nitelendirilirken geri kalan 222 milyonu ara sıra izleyen olarak konumlandırılıyor.

2019 yılında toplam izleyici sayısı %12.3’lük artışla 443.5 milyona çıktı ve 198 milyonunu espor tutkunları oluşturdu. Ara sıra izleyenlerin sayısı 245 milyona yükseldi.

2020 yılında ise %11.7’lik artışla 495 milyona yükselen toplam izleyici sayısında espor tutkularının payı 223 milyon olarak göze çarptı. Ara sıra izleyenlerin sayısı 272 milyona yükseldi.

Sayılarla Türkiye'de Espor

Mena Bölgesi’nin espor alanındaki toplam geliri 4.2 milyar dolar. 853 milyon dolar ile bölgenin lideri olan Türkiye, 4.5 milyonluk takipçi kitlesiyle uluslararası alanda iddialı ülkelerden bir tanesi. Genele bakacak olursak Dünya’da Pazar büyüklüğü baz alındığında 18. Sırada yer alıyor.

  • Toplam 4.2B dolar gelire sahip Mena bölgesinde 853M Dolar ile lider konumda
  • Dünyada pazar büyüklüğü olarak 18.sırada
  • Oyuncu sayısı 32M
  • Espor farkındalığı 12M
  • Espor takipçisi 4,5M
  • Espor kitlesi; %57,2 erkek - %42,8 kadın / %46 21-35 yaş - %30 10-20 yaş - %24 36-50 yaş
  • Ekran başında geçirdikleri zamanın %70’ini oyuna harcıyorlar
  • Lisanslı kulüp sayısı 2018 yılında 30 iken bu rakam 2019 yılında 85 oldu
  • 2019’da toplam 22 farklı oyunda, 21 etkinlik/turnuva düzenlendi

Comment Empty

Henüz bir yorum yapılmadı.

0 yorum